Saturday, June 14, 2008

Orang Melayu Susah Nak Dapatkan Sijil Halal????

Sebut pasal halal nie kan... ramai usahawan2
melayu yang mengadu susah nak dapatkan cop halal kat produk makanan /
barangan mereka. baru baru nie kita ada interbiu sorang usahawan nie.
dia memang berhadapan dengan masalah sijil halal jakim untuk produk
dia. jakim suruh buat itu ini, sume dia dah buat. tapi tak dapat
jugak. dia pun dah nak give up lalu berjumpelah dia dengan sorang
kawan dia...maka berceritalah makcik berdua tuh.

"aku geram betullah. payah sangat nak dapat sijil halal. yang
peliknya, orang yang tak patut dapat buleh dapat. tuh, apek buat
bebola ikan tuh. aku gi tengok kilang dia... sebelah buat fishball,
sebelah dinding yang hanya berpartitionkan playwood tuh buat 'khinzir'
ball. dapat pulak dia sijil halal." keluhnya.

"aku pong geram gak. aku dah bukak kilang bersih, pekerja segak
bergaya lawa putih,... dia cakap tak leh dapat sijil halal sebab aku
dapatkan bekalan ayam dari TESCO.dia nak aku mintak dengan TESCO tuh
sijil halal untuk ayam yang aku beli 8 ekor sehari tu je. Kene gelak
je ngan pakcik jual ayam kat TESCO tu. aku dah cakap ayam yang aku
beli tuh ada sijil halal jakim kat dinding tempt jual ayam tu. dia tak
nak jugak...nak jugak dapatkan surat dari TESCO. Bukan ke HALAL TESCO,
GIANT sume dari JAKIM jugak...? pening aku. masa tu orang yang
bertanggungjawab atas sijil halal tu adalah sorang perempuan muallaf
berbangsa cina.sampai sekarang pun dia lagi. sume orang mengadu pasal
dia. ape masalah dia pun tak tahu. "

Lepeh tuh mak cik tuh pong gi lah jumpe dengan orang yang atas lagi
daripada wanita muallaf cina yang bermasalah tuh. orang besar tuh pun
lawatlah kilang mak cik nih tadi.

"orait, ok, bersih, kemas, hmmm....OK LULUS. tak de sebab saya nak
tolak permohonan sijil halal awak" hah! gitu je... dengan bersyukur
makcik tadi dapatkan kelulusannya.

Moral of the story....Sahabat sume nak tahu siapa sebenarnya dalang
segala sijil-sijil halal jakim nie.rupa-rupanya wanita muallaf tu pun
perlu dapatkan persetujuan daripada bosnya untuk meluluskan..
hah...tuh menantu pak lah... KJ budak itam tuh. dialah orang paling
berkuasa utk sijil HALAL.tak paham macammana dia plak buleh pegang.
dunia-dunia. ...atas ilmu agama apa yang dia ada maka dia diberi
jawatan sedemikian rupa... ilmu duit suap agaknya... astaghfirullah. ..

nota:- segala input outpun sideput adalah saheh oleh pakar-pakar
keusahawanan di UTM Skudai.Sekian wassalam....

No comments: